Tervezet
a falusi iskolákat érintõ szabályozás felülvizsgálatára az Élõlánc a kisiskolákért kezdeményezés február 26-i javaslatai nyomán.

Stratégiai cél

Azokon a településeken, ahol a családok ezt igénylik, az alapvetõ oktatási-nevelési feladatokat ellátó intézmények legyenek helyben elérhetõek a bölcsõdétõl a nyolcadik iskolai évfolyamig.  

A javasolt ellátás-szervezési modell

A mûködési elõírások és finanszírozási szabályok jelenlegi, túlbonyolított rendszerét egyszerûsíteni kell. Ezzel megnövekszik a helyi döntéshozók felelõssége. A döntéshozatalban biztosítani kell a társult községek egyenjogúságát és közvetlen beleszólását a helyi intézményt érintõ döntésekbe.

Az iskolafenntartó társulások a jövõben önálló iskolák/óvodák szövetségeiként mûködjenek. A szövetkezés célja az egyes iskolák lehetõségeit meghaladó feladatok közös ellátása, a pedagógusok munkájának ésszerû megszervezése, a gazdaságosabb mûködés.

A társult intézmények önállóságát helyre kell állítani, igazgatójuk kinevezésénél a községi önkormányzat rendelkezzen egyetértési joggal. A társulás keretében mûködõ iskolák pedagógiai programjukat maguk készítsék (e tekintetben a társulási intézmény vezetõje - fõigazgató? - gyakorolhassa egyetértési jogát). A közösen ellátandó feladatokat értelemszerûen a társulás közös munkaterve határozza meg. Közös továbbá az intézmények gazdálkodása, de az egyes településeket érintõ döntések az érintett önkormányzat egyetértéséhez kötöttek.

Ugyanezek a jogok illessék meg azokat a községeket is, amelyek iskoláikat többcélú kistérségi társulás keretében mûködtetik. 

Minõségbiztosítás

A többcélú kistérségi társulások a regionális oktatási hivatal szakmai közremûködésével, az elmúlt évek adatainak felhasználásával készítsék el és hozzák nyilvánosságra a kistérségben mûködõ valamennyi általános iskola, értékelését fenntartóra való tekintet nélkül. Ennek alapját az érintett intézmények önértékelése képezze. Az értékelés szempontjai: a kompetencia mérések eredményei, késõbb ezek változásának tendenciái (különös tekintettel a hozzáadott pedagógiai értékre), egyéb tanulói teljesítmények (pl. továbbtanulási eredmények), szaktanár ellátottság, tanárok képzettsége, a kötelezõ ellátást meghaladó szolgáltatások, felszereltség. Erre az értékelésre épüljön a többcélú társulások kistérségi közoktatási intézkedési terve. 

Finanszírozás

Alapelvként az egyes iskolák közötti megkülönböztetés ne mennyiségi alapon történjen, hanem a pedagógiai munka minõsége szerint. Ne korlátozzák a kisiskolák részvételét a fejlesztési és egyéb pályázatokon.

Az iskolák értékeléséhez a jelenlegi támogatási rendszert kiegészítõ új, minõségi normatíva kapcsolódna. Oktatási feladatellátásra alakult társulás tagjai a minõségi jogcímen folyósított támogatásban együtt részesüljenek, hogy a támogatás a minõségi különbségek csökkentésére, szakmai együttmûködésre ösztönözzön.

Önálló és társult intézmények egyaránt részesüljenek az alapnormatíva mellett minõségi támogatásban is. A társulást, a közös feladatellátást ösztönzõ,  a társulás fenntartójának folyósított támogatások egy része megmarad (pl. a bejáró hallgatók utáni normatíva), egyes elemei beépülnek az alapnormatívába - így minden iskola számára hozzáférhetõek lesznek - egy további hányad pedig a minõségi normatívának adja át a helyét.  

Létszám-korlátok

A társulás keretében járó kedvezmények továbbra is a meghatározott minimális csoportlétszámhoz kötöttek, azonban megfelelõ pedagógiai program esetén a felsõ tagozaton is elfogadottá válik a különbözõ évfolyamok tanulóiból összevont csoportok kialakítása.

Megfelelõ minõségi mutatók esetén a 7-8. osztályra megállapított minimális létszám hiánya ne akadályozza az intézmény mûködését illetve évfolyamok indítását.  
 

- - - - - - 

kapcsolat: Élõlánc Magyarországért

Lányi András elnökségi tag ( Ez az e-mail cm vdett a spamkeresktl, engedlyezni kell a Javascript hasznlatt a megtekintshez. , 30/5979-123)

Farkas Gabriella oktatáspolitikai koordinátor ( Ez az e-mail cm vdett a spamkeresktl, engedlyezni kell a Javascript hasznlatt a megtekintshez. , 30/5979-001)